2 euro 50e verjaardag van het Oostenrijkse Staatsverdrag – Oostenrijk – 2005
Oostenrijk gaf in 2005 een 2-euromunt uit ter herdenking van de 50e verjaardag van de ondertekening van het Oostenrijkse Staatsverdrag, dat in 1955 de volledige soevereiniteit van het land herstelde.
Het midden van de munt toont de handtekeningen en zegels van het Oostenrijkse Staatsverdrag, in mei 1955 ondertekend door de ministers van Buitenlandse Zaken en ambassadeurs van de Sovjet-Unie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Frankrijk, en door Leopold Figl, de Oostenrijkse minister van Buitenlandse Zaken. Het opschrift « 50 JAHRE STAATSVERTRAG » staat boven de zegels en het uitgiftejaar « 2005 » eronder. De verticale strepen op de achtergrond verwijzen naar de Oostenrijkse nationale kleuren (rood-wit-rood). De buitenste ring draagt de twaalf sterren van de Europese Unie.
Op de munt staat: 50 JAHRE STAATSVERTRAG, wat « 50 jaar Staatsverdrag » betekent.
Er werden 7 000 000 exemplaren van deze munt geslagen.
Zeldzaamheidsindex
| Datum | Oplage | Frequentie | |
|---|---|---|---|
| 2005 | 7 000 000 | Circulatie | Gangbaar |
Het Oostenrijkse Staatsverdrag
Het op 15 mei 1955 in Wenen ondertekende Oostenrijkse Staatsverdrag maakte een einde aan de geallieerde bezetting en herstelde Oostenrijk als een soevereine, democratische staat, op voorwaarde dat het zijn blijvende neutraliteit zou uitroepen. Het Oostenrijkse Staatsverdrag op Wikipedia.

